Нови мерки във връзка с COVID-19, засягащи бизнеса, са въведени в България
Извънредната епидемична обстановка в България бе продължена до 31 януари 2021 г. с Решение на Министерския съвет № 855 от 25 ноември 2020 г. Междувременно, със заповед на Министъра на здравеопазването в страната бяха въведени нови противоепидемични мерки, които ще доведат до частичен „локдаун” за срок поне до 21 декември 2020 г., тъй като множество дейности са преустановени за този период, в това число и работата на редица бизнес сектори. Във връзка с това, правителството обяви и нова мярка за подпомагане на работниците и служителите, заети в дейности, които са временно ограничени. Осъществяването на дейността трябва да е ограничено с акт на държавен орган, а служителите следва да ползват неплатен отпуск, заявен от тях и разрешен от работодателя или да са от категорията на служителите, на които работодателят е длъжен да разреши ползването на неплатен отпуск по време на извънредна епидемична обстановка. Научете повече по темата от нашата кратка статия.
I. Ограничения, наложени с новите заповеди на министъра на здравеопазването
1. Задълженията за работодателите остават непроменени
Със заповед № РД-01-675/25.11.2020 г. на Министъра на здравеопазването, мерките спрямо работодателите, които досега бяха в сила, ще продължат да действат до 31 януари 2020 г., без промяна. Припомняме, че работодателите имат следните задължения:
2. Новите ограничителни мерки
Със заповед № РД-01-677/ 25.11.2020 г., Министърът на здравеопазването въведе противоепидемични мерки, с които на практика, считано от 23:30 ч. на 27 ноември 2020 г. се установява частичен „локдаун” в страната. Сред тези мерки са:
II. Изплащане на компенсации на служителите
В бр. 101 от 27.11.2020 г. на Държавен вестник бе обнародвано Постановление № 325 от 26 ноември 2020 г. (Постановлението), което по същността си е мярка на правителството, която цели да обезщети служителите, които за периода на действие на горните ограничителни мерки ползват неплатен отпуск съгласно Кодекса на труда (КТ).
За да имат право на компенсации, служителите следва да отговарят на следните условия:
Размерът на компенсациите ще бъде определен в зависимост от продължителността на работното време на служителя. При продължителност на работния ден от 8 часа, уговорена в основния трудов договор, сключен преди датата на акта на държавния орган, компенсацията е в размер 24 лв. на ден за периода на неплатен отпуск, но за не повече от 60 дни, за всяко лице, осигурено по реда на Кодекса за социално осигуряване в икономическите дейности, за които са въведени ограничения. В случаите на непълно работно време размерът на компенсацията се определя пропорционално на уговореното работно време в трудовия договор.
Сумите ще се изплащат на служителите до 5 работни дни след одобряването на подаденото заявление. Компенсации ще могат да бъдат заявявани за неплатен отпуск, ползван в периода между 29 октомври 2020 г. и 31 декември 2020 г.
Задължения по Постановлението има и за работодателите. В случай че работодател има служители, които се осигуряват в икономическа дейност, за която са въведени ограничения и служителят е в неплатен отпуск, работодателят информира служителите за възможностите да получават компенсации по Постановлението. Служителите, желаещи да получават компенсации по реда на Постановлението, предоставят на работодателя определени документи, а работодателят от своя страна ги подава в дирекция „Бюро по труда“, заедно с други документи, определени в Постановлението.
Заявленията ще се разглеждат в срок до 10 работни дни. Агенцията по заетостта ще публикува на интернет страницата си информация относно работодателите и броя на техните служители, които са одобрени за изплащане на компенсации. Кандидатстването за компенсации ще започне на 30 ноември 2020 г.
Работодателите на служители, които получават компенсации по реда на Постановлението, следва да запазят заетостта на тези служители, за допълнителен период, равен на периода, за който са изплащани компенсациите.
Изпълнението на Постановлението е възложено на изпълнителния директор на Агенцията по заетостта, а контролът по прилагането му се осигурява от Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, Националната агенция за приходите и Националния осигурителен институт.
Настоящият материал не е изчерпателен, има само общ информативен характер и не представлява конкретен съвет или консултация. В случай, че имате въпроси, моля, не се колебайте да се свържете с нас на тел. + 359 2 9433700, факс + 359 2 9433707, e-mail: office@afa.bg или на адрес: гр. София 1504, ул. "Оборище" № 38.
АФА СЕ ПРИСЪЕДИНЯВА КЪМ BDO
ВОДЕЩАТА БЪЛГАРСКА ОДИТОРСКА И КОНСУЛТАНТСКА ФИРМА АФА СЕ ПРИСЪЕДИНЯВА КЪМ BDO INTERNATIONAL
Тече кампанията за изготвя ...
Тече кампанията за изготвяне на годишни данъчни декларации за 2022 г. на физическите лица
Всички публикации