Мярката 60/40 ще бъде продължена до края на м. септември 2020 г.
В бр. 60 от 7 юли 2020 г. на Държавен вестник бе обнародвано Постановление на Министерския съвет № 151 от 3 юли 2020 г. за определяне на условията и реда за изплащане на средства за запазване на заетостта на работници и служители след периода на извънредното положение и извънредната епидемична обстановка (по-долу наричано Постановлението). С него се продължава прилагането на т.нар. мярка 60/40 и се заменя действащото до края на м. юни 2020 г. Постановление на Министерския съвет № 55 от 30 март 2020 г. В настоящия материал е разгледан новият режим на кандидатстване за изплащане на средства за запазване на заетостта за работодатели съгласно Постановлението.
I. Кои работодатели ще имат право да получат средства за запазване на заетостта и в какви размери
Съгласно разпоредбите на Постановлението, средства за запазване на заетостта ще бъдат изплащани за целия или част от периода от 1 юли 2020 г. до 30 септември 2020 г.
Средствата ще бъдат сметка на фонд "Безработица" на държавното обществено осигуряване и се превеждат на съответния работодател по банков път от Националния осигурителен институт.
Критериите за работодателите не се различават по същество спрямо критериите на Постановление № 55 от 30 март 2020 г. Право да получат средства за запазване на заетостта по реда на Постановлението ще имат работодатели, които отговарят на следните изисквания:
а) за лицата, учредени преди 1 юни 2019 г. - с не по-малко от 20 на сто през месеца, предхождащ месеца на подаване на заявлението за изплащане на средства, спрямо същия месец на предходната календарна година;
б) за лицата, учредени след 1 юни 2019 г. - с не по-малко от 20 на сто през месеца, предхождащ месеца на подаване на заявлението за изплащане на средства, спрямо усреднените приходи за м. януари и м. февруари на 2020 г.;
В допълнение към горното, за работодателите се запазват досегашните изисквания по отношение на заетостта, а именно:
Средствата за запазване на заетостта ще бъдат в размер на 60 на сто от размера на осигурителния доход за м. май 2020 г. и от дължимите осигурителни вноски за сметка на работодателя за същия месец на всеки работник или служител.
Постановлението предвижда, че когато работодателят получава финансиране за същите разходи от Европейските структурни и инвестиционни фондове или от държавния бюджет, като компенсация за услуги, възложени от държавата, общият размер на предоставените средства трябва да бъде в размер до 80 на сто от осигурителния доход за май 2020 г. и от дължимите осигурителни вноски за сметка на работодателя.
II. За кои работници и служители ще могат да бъдат получавани средства за запазване на заетостта?
Работодателите ще имат право да получат средства за запазване на заетостта за следните категории работници и служители:
Работниците и служителите следва да са били в трудово правоотношение с работодателя преди 13 март 2020 г.
Постановлението предвижда, че за някои категории работници и служители няма да бъдат изплащани средства за запазване на заетостта, като напр.: такива, които са били в неплатен отпуск, болничен, отпуск по майчинство, работници и служители от изрично изброени сектори, такива, за които е получено финансиране по други мерки и т.н.
III. Задължения на работодателите, които получават средства за запазване на заетостта по Постановлението
Работодателите, които са одобрени за получаване на средства за запазване на заетостта, ще бъдат длъжни:
IV. Как ще се кандидатства за изплащане на средства за запазване на заетостта?
1. Първоначално заявление за изплащане на средства за запазване на заетостта
Работодателите ще подават (вкл. и по електронен път) в дирекция "Бюро по труда", обслужваща територията по месторабота на работниците и служителите, заявление за изплащане на средства по образец. Крайният срок за подаване на заявления ще бъде определен със заповед на Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта. Срокът за разглеждане на заявлението е 10 (десет) работни дни, считано от датата на подаване. След като заявлението бъде разгледано, съответната дирекция „Бюро по труда” трябва да информира кандидатстващия работодател в срок от 2 (два) работни дни за съответствието или несъответствието с изискванията на Постановлението.
Към заявлението се прилагат следните документи:
2. Последващи заявления за изплащане на средства за запазване на заетостта (месечно отчитане на вече одобрени работодатели)
Одобрените работодатели ежемесечно ще представят в дирекция „Бюро по труда” отчетни документи с данни за работниците и служителите, за които да се изплатят средства за предходния месец. След като информацията относно месечното отчитане бъде разгледана от Агенцията по заетостта, тя ще бъде препращана към Националния осигурителен институт, който в срок от 10 (десет) работни дни от получаване на информацията ще е длъжен да изплати средствата за съответния месец.
3. Други въпроси, свързани с подаването и разглеждането на заявления
Допълнителна информация за условията и реда за кандидатстване ще бъде публикувана на интернет страницата на Агенцията по заетостта и на информационните табла в дирекции "Бюро по труда".
Работодатели, които получават средства за запазване на заетостта по реда на Постановлението, но не изпълняват задълженията си, произтичащи от това, са длъжни да възстановят в пълен размер изплатените средства на бюджета на Държавното обществено осигуряване.
Националният осигурителен институт ще създаде и поддържа база данни за работодателите, на които са изплатени средства по реда на Постановлението. Базата данни ще съдържа информация за работодателя, за общата сума на изплатените средства за съответния месец и за общия брой на работниците и служителите, за които са изплатени. Базата данни ще бъде публична, с изключение на данните, представляващи лични данни по смисъла на Закона за защита на личните данни.
Компетентни да следят и контролират прилагането на Постановлението ще бъдат Националната агенция за приходите и Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда".
Настоящият материал не е изчерпателен, има само общ информативен характер и не представлява конкретен съвет или консултация. В случай, че имате въпроси, моля, не се колебайте да се свържете с нас на тел. + 359 2 9433700, факс + 359 2 9433707, e-mail: office@afa.bg или на адрес: гр. София 1504, ул. "Оборище" № 38.
АФА СЕ ПРИСЪЕДИНЯВА КЪМ BDO
ВОДЕЩАТА БЪЛГАРСКА ОДИТОРСКА И КОНСУЛТАНТСКА ФИРМА АФА СЕ ПРИСЪЕДИНЯВА КЪМ BDO INTERNATIONAL
Тече кампанията за изготвя ...
Тече кампанията за изготвяне на годишни данъчни декларации за 2022 г. на физическите лица
Всички публикации