Средните предприятия ще бъдат безвъзмездно финансирани във връзка с преодоляване на икономическите последствия от COVID-19
В края на м. май 2020 г. Управляващият орган на Оперативна програма Иновации и конкурентоспособност (ОПИК) обяви за обществено обсъждане процедура за подбор на проекти за Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 (по-долу наричана за краткост Процедурата). Очаква се процедурата да бъде отворена за кандидатстване в началото на м. юни 2020 г. По-долу ще научите какви са основните параметри на Процедурата и как ще се кандидатства по нея.
I. Размер на финансовата помощ и други особености
Общият размер на безвъзмездната финансова помощ, която ще бъде предоставена на средните предприятия по Процедурата е 156 милиона лева (79 761 533,47 евро). Финансови помощи ще бъдат отпускани до изчерпване на горепосочения финансов ресурс.
Предприятията от своя страна ще могат да кандидатстват за помощ в размер от 30 000 лева до 100 000 лева. Безвъзмездната финансова помощ може да бъде в максимален размер на 1% от нетните приходи от продажби, декларирани в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО или чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г.
Получилите безвъзмездна помощ ще имат следните задължения:
В случай на неизпълнение на някои от горепосочените индикатори, бенефициентите ще следва да възстановят средствата по проекта.
Процедурата предвижда два варианта на изплащане на безвъзмездната финансова помощ - с авансово плащане и окончателно плащане или само с окончателно плащане.
II. Допустими кандидати
Допустими са кандидати, които отговарят на следните критерии:
От друга страна, предвидени са и редица критерии за недопустимост. Така например кандидатите не следва да бъдат обявени в несъстоятелност, да са в производство по несъстоятелност или да са в процедура по ликвидация и редица други. Недопустими ще бъдат кандидати, извършващи дейност в областта на селското стопанство и животновъдството и производството на храни и напитки в тази връзка, преработка и/или маркетинг на горски продукти, във финансовия сектор и др.
III. Допустими разходи
За финансиране по процедурата ще бъдат допускани разходи, които са действително платени от страна на бенефициента на помощта, отразени са в счетоводната му документация и за тях да е налична адекватна одитна следа. Важно изискване е също така продуктите, за които е платено, да са действително доставени, а услугите – извършени.
Ще бъдат финансирани разходи, необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19, както следва:
Важно е да се отбележи, че е предвиден подробен списък с разходи, които няма да бъдат финансирани (недопустими разходи). Недопустими за финансиране ще бъдат разходи за дейности, които са започнати и физически завършени или изцяло осъществени преди 01.02.2020 г., независимо дали всички свързани плащания са извършени. Освен това, разходи, финансирани с публични средства няма да бъдат допустими за финансиране по разглежданата Процедура. В следствие на това няма да бъдат финансирани разходи за възнаграждение на работници и служители, за които кандидатът вече получава компенсации по реда на Постановление № 55 от 30 март 2020 г. (т.нар. мярка 60/40). Това обаче не е пречка кандидати, които получават компенсации по реда на това постановление да кандидатстват за финансиране на други разходи по разглежданата в този материал Процедура. Няма да бъде допустимо и финансиране на едни и същи разходи по разглежданата тук Процедура и други програми за публично финансиране (без значение дали е със средства на ЕС или от държавния бюджет).
IV. Как ще се кандидатства за безвъзмездната помощ?
Кандидатстването ще се осъществява изцяло по електронен път чрез попълване на уеб-базиран формуляр за кандидатстване и подаване на формуляра и придружителните документи чрез Информационната система за управление и наблюдение на Структурните инструменти на ЕС в България (ИСУН 2020) единствено с използването на валиден Квалифициран електронен подпис (КЕП).
Към формуляра за кандидатстване следва да се приложат следните документи:
Крайният срок за подаване на проектни предложения ще бъде 30 дни от датата на обявяване на Процедурата. Тъй като Процедурата е все още на етап обществено обсъждане, не е известна датата, на която тя ще бъде открита.
Екипът на АФА следи темата и остава на Ваше разположение, в случай че имате нужда от съдействие при кандидатстване или съвет във връзка с Процедурата.
Настоящият материал не е изчерпателен, има само общ информативен характер и не представлява конкретен съвет или консултация. В случай, че имате въпроси, моля, не се колебайте да се свържете с нас на тел. + 359 2 9433700, факс + 359 2 9433707, e-mail: office@afa.bg или на адрес: гр. София 1504, ул. "Оборище" № 38.
АФА СЕ ПРИСЪЕДИНЯВА КЪМ BDO
ВОДЕЩАТА БЪЛГАРСКА ОДИТОРСКА И КОНСУЛТАНТСКА ФИРМА АФА СЕ ПРИСЪЕДИНЯВА КЪМ BDO INTERNATIONAL
Тече кампанията за изготвя ...
Тече кампанията за изготвяне на годишни данъчни декларации за 2022 г. на физическите лица
Всички публикации