Становище на НАП по прилагане на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение
На 31 март 2020 г. Националната агенция по приходите (НАП) публикува на своята страница в Интернет Становище № 20-00-54 от 27.03.2020 г. по прилагане на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г. (обн. с ДВ, бр. 28 от 24.03.2020 г.) (Становището), съдържащо пояснения относно начина на прилагане на срокове по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) и материалните данъчни закони при условията на извънредно положение в страната.
В § 49 от обнародвания ЗМДВИП е регламентирано, че сроковете и производствата по установяване, деклариране, внасяне, обезпечаване и събиране на задължения за мита, данъци, включително и акцизи, задължителни осигурителни и здравни вноски, държавни и общински такси и други публични вземания, регламентирани в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, Закона за митниците, Закона за акцизите и данъчните складове, Закона за данък върху добавената стойност, Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за данъците върху доходите на физическите лица, Закона за местните данъци и такси, Кодекса за социално осигуряване, Закона за здравното осигуряване и Закона за хазарта не се променят, освен в случаите по § 25 – 31 от ПЗР на ЗМДВИП. Повече информация относно променените срокове с цитираните разпоредби на ЗМДВИП можете да намерите в нашата публикация от 25.03.2020 г. в рубриката „Четете по-подробно за...” на www.afa.bg.
Тъй като разпоредбата на § 49 от ЗМДВИП е формулирана доста общо, остават открити много въпроси относно сроковете и условията на производствата по установяване на задължения за данъци и осигурителни вноски, за деклариране и внасяне на задълженията, както и относно производствата по обезпечаване и събиране на публични задължения.
В тази връзка НАП издава Становището и пояснява за кои производства се запазват сроковете и законово установените процедури за упражняване на права и изпълнение на задължения.
Не са променени сроковете и условията за изпълнение на следните производства:
1) Производства по регистрация и деклариране на задължения към бюджета
Не са променени сроковете за изпълнение на задължения за задължителна регистрация и дерегистрация по ЗДДС и за подаване на месечни справки-декларации и VIES декларации, както и Интрастат декларации в НАП.
Дължимите данъци за първо тримесечие на 2020 г. следва да бъдат декларирани по реда на чл. 201 ЗКПО и чл. 55 ЗДДФЛ най-късно до 30 април 2020 г.
Срокът за внасяне на дължими месечни авансови вноски за корпоративен данък за месеците януари, февруари, март и април на 2020 г., както и на тримесечната авансова вноска за първо тримесечие на 2020 г. – остава 15 април 2020 г.
В срок до 30 април 2020 г. работодателите са задължени да предоставят на НАП информация по електронен път относно доходи по трудови правоотношения, начислени и/или изплатени в полза на физически лица, местни на друга държава членка на ЕС (чл. 73а ЗДДФЛ).
2) Лихви за забава при неизпълнение в срок на публични задължения
В Становището не са изрично коментирани последиците от неспазване на сроковете в контекста на чл. 6 от ЗМДВИП и дали НАП ще начислява лихви за забава при невнесени в срок задължения за данъци, осигурителни вноски и други публични задължения. Цитираната законова разпоредба урежда, че "до отмяна на извънредното положение не се прилагат последиците от забава на плащане на задължения на частноправни субекти, включително лихви и неустойки за забава". Акцентът е на задълженията на частноправните субекти (като задълженията към държавата не са изключени). Поради това, според нас, ако задълженията не са изпълнени в срок, не би следвало да бъдат начислявани лихви за забава до отмяна на извънредното положение. Тъй като ЗМДВИП се явява специален закон спрямо ДОПК, доколкото урежда много специфични отношения в рамките на ограничен период от време, разпоредбата на чл. 6 ЗМДВИП би следвало да има предимство пред разпоредбите в ДОПК и данъчните закони относно последиците от забавено изпълнение.
От друга страна, в цитирания по-горе текст на § 49 от ЗМДВИП е посочено че сроковете за деклариране и внасяне на данъчните и митнически задължения не се променят, освен в случаите на § 25-31 от ПЗР на ЗМДВИП. Въз основа на § 49 от ЗМДВИП би могъл да се направи извод, че при невнасяне на задълженията към бюджета в срок следват последиците при неизпълнение, а именно начисляване на лихва за забава. В Становището органите по приходите не са коментирали въпроса дължима ли е лихва за забава при неизпълнение в срок на публичните задължения, което би могло да доведе до противоречиво тълкуване и прилагане на ЗМДВИП и на ДОПК. Както посочихме по горе, нашето разбиране е, че на основание чл. 6 от ЗМДВИП лихва не би следвало да се дължи, още повече, че § 49 от ЗМДВИП урежда сроковете за изпълнение на данъчните и митническите задължения, но не и последиците при неизпълнение, каквато е лихвата за забава. Тези последици считаме, че са изрично уредени в чл. 6 от ЗМДВИП. Независимо от това, при неспазване на сроковете за погасяване на задълженията, органите на НАП е вероятно да продължат да начисляват лихва за забава.
В Парламента е внесен проект на Закон за изменение и допълнение на ЗМДВИП, който изменя чл. 6 от ЗМДВИП като стеснява приложното му поле.
3) Ревизионни производства
Дават се указания при определяне на сроковете за представяне на доказателства или изпълнение на други задължения за съдействие, разглеждане на искания за удължаване на срокове и др. да се държи сметка за извънредното положение. При затруднения за извършване на процесуални действия се препоръчва участниците в производствата да прилагат предвидените в ДОПК възможности за защита на права и интереси чрез подаване на искане за удължаване на определени от органа по приходите срокове или искане за спиране на ревизионното производство.
Сроковете за административно обжалване (в т.ч. за отстраняване на нередовности във вече подадени жалби), спират да текат до отмяна на извънредното положение.
При издадена заповед за налагане на принудителни административни мерки, по отношение на която не е изтекъл срокът за обжалване, същата не може да влезе в сила, съответно не би могла да бъде приведена в изпълнение, поради спиране на законовия срок за обжалването й за срока на действие на извънредното положение.
Ревизионното производство завършва с издаване на ревизионен доклад, срещу който може да бъде подадено възражение в 14-дневен срок от връчването му. Този срок може да бъде удължен по молба на ревизирания субект с още един месец. Въз основа на ревизионния доклад следва да бъде издаден ревизионен акт в 14-дневен срок от подаване на възражението или от изтичането на законово установения срок за това. Доколкото срокът за подаване на възражение е свързан с упражняване на права на данъчнозадълженото лице, до отмяна на извънредното положение този срок спира да тече (чл. 3, т. 2 от ЗМДВИП). Следователно, независимо, че в § 49 от ПЗР на ЗМДВИП е посочено, че сроковете за установяване на данъчни задължения не се променят, считаме, че срокът за приключване на ревизионното производство на практика се удължава.
4) Други производства по ДОПК и Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН)
В Становището е посочено изрично, че спирането на процесуалните срокове (по чл. 3, т. 1 от ЗМДВИП) е неприложимо за следните производства:
По произнасяне/ издаване на решения от решаващите органи по жалби срещу актове, издадени от органите по приходите или от публичните изпълнители;
Съгласно НАП в ЗМДВИП не са включени сроковете и производствата по ЗАНН, поради което не се променят сроковете и изпълнението на производства по установяване на административни нарушения, налагане на санкции, възразяване и обжалване на актове за установяване на нарушенията.
Настоящият материал не е изчерпателен, има само общ информативен характер и не представлява конкретен съвет или консултация. В случай, че имате въпроси, моля, не се колебайте да се свържете с нас на тел. + 359 2 9433700, факс + 359 2 9433707, e-mail: office@afa.bg или на адрес: гр. София 1504, ул. "Оборище" № 38.
АФА СЕ ПРИСЪЕДИНЯВА КЪМ BDO
ВОДЕЩАТА БЪЛГАРСКА ОДИТОРСКА И КОНСУЛТАНТСКА ФИРМА АФА СЕ ПРИСЪЕДИНЯВА КЪМ BDO INTERNATIONAL
Тече кампанията за изготвя ...
Тече кампанията за изготвяне на годишни данъчни декларации за 2022 г. на физическите лица
Всички публикации